Första riktiga lögnen - typ..

Elias den lille rackaren! 
 
Igår kväll när det var läggdags ville Elias vara uppe trots att han egentligen var jättetrött. När han hade ätit kvällsyoghurten sade jag åt honom att gå och kissa, samt att vi skulle borsta tänderna, då det hör till rutinen innan läggdags. Elias ville inte. Jag försökte trixa med honom på alla möjliga sätt så att han skulle göra kvällens sista insatser, men nej. Till slut gick Elias med på att han skulle gå och kissa på pottan uppe men att han ville gå upp själv. När jag kom upp några minuter senare låg han i sängen och väntade. Jag frågade då om han hade kissat och han svarade ja. Den lille rackaren. 
 
När gubbsingen och jag senare på kvällen låg i sängen och pratade igenom dagen frågade jag honom om han hade hjälpt Elias på toaletten. Svaret var Nej. Han, å sin sida, hade frågat Elias när han kom upp om Elias hade kissat och borstat tänderna och Elias hade sagt att han hade gjort det och att mamma hjälpt honom. Den lille rackaren! Han ljög för oss båda!!! Åh, så vi skrattade gubbsingen och jag. Det var kanske egentligen inte något att skratta åt, men då tyckte vi att det var roligt. 
 
Så, igår kväll kom gubbsingen och jag överens om att vi ska stå enade och dubbelkolla med varandra när det gäller Elias. (För att inte tala om både Elias och Simon när de sätter igång och gaddar ihop sig mot oss.) Tydligen har han kommit på att man kan svara lite olika till mamma och pappa, och komma undan med saker då. Nu tror jag inte att Elias medvetet och genomtänkt planerat tänkte ljuga för oss, men att det blev så i alla fall. Jag som trodde att vi inte skulle behöva tänka på detta förrän om fyra-fem år. Jösses. 
 
Vid frukostbordet för en stund sedan frågade jag Elias lite smått om igår, om det verkligen var så att han kissade och borstade tänderna innan läggdags. (Måste erkänna att jag hade svårt att hålla mig allvarlig och småskrattade lite.) Elias svarade fortfarande Ja även om han började flina lite. Sedan avbröt han vårt samtal med: 
 
- Nu ska vi inte prata om det igen! 
 
 
Den lille rackaren! Jag vet inte om jag ska se det som att han börjat ljuga, eller om jag ska se det som att han är påhittig och finner lösningar som passar honom själv. Väljer nog det senare. Det gäller som sagt för oss att dubbelkolla Elias från och med nu. Den lille rackaren!     :)
 
Bye! 
 

Kommentarer

Kommentera inl‰gget h‰r:

Namn:
Kom ihÂg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern frÂn weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign p www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!