Alfabetet

Åh, jag är så glad - och stolt. Elias tycker jättemycket om att läsa böcker, och på sistone har han även börjat intressera sig för vad som står på saker och ting. När gubbsingen läser bok för Elias innan läggdags frågar Elias ofta vad som står i texten, och nu följer gubbsingen med med sitt finger för att visa var exakt han läser. 
 
Ikväll började Elias lägga pussel på Ipaden när det var dags för kvällsyoghurt. Han undrade vad den första bokstaven heter, jag svarade A och sade även att "apa" börjar på A, och betonade verkligen a-ljudet. Sedan fortsatte vi så hela pusslet igenom. Även om jag egentligen tycker att läggdags är klockan åtta och att han inte ska hitta på en massa då och dra ut på tiden, var jag så glad över att han frågade och var så nyfiken så jag kunde inte hålla mig. Jag försökte vara så påhittig som möjligt och beskrev bokstäverna på diverse sätt, och Elias funderade, letade och hittade. Tänk att han hör och kan koppla ihop ljud så bra som han gör.   
 
 
 
 
Vi pratade om alla bokstäver som fanns med i pusslet, men dessa fastnade i mitt huvud lite speciellt.
 
jag: C - det här, det här är nästan en rund ring. ser du? den heter C. C. 
E: cykel? 
jag: men Elias! braaaaa! det är jul helt rätt! 
(hur han tog den vet jag inte då vi aldrig har pratat om just bokstaven C) 
 
jag: E - ser du? det är ett rakt streck här och sedan tre små streck (så pekade jag). Vilket namn börjar på Eeee? 
E: Elias! 
jag: jaaaa! braaaa! 
 
jag: M - det här är M. den går upp, ner, upp och ner. ser du? "tschup tschup tschup tschup" (och så visade jag med fingret). vilket namn börjar med M? vet du? (och så tänkte jag på "mamma" givetvis) 
E: Mmmm.... Mimi! 
jag: hihihi.... ja! bra Elias! kan du komma på något mer på M? Mmmmmm? 
E: mamma! 
jag: jaaaa! och mummu också.  
 
jag: P - det här, det är P. det är ett rakt streck och sedan är lite "boing" (och så följde jag det runda med fingret) här uppe. 
E: hihihii..... 
jag: vet du något ord som börjar på P? P? 
E: pappa! 
jag: ja! bra, Elias! 
 
jag: S - ser du? det här är S och den ser ut som en orm, ssssss (så följde jag bokstaven och slingrade med fingret). vad börjar på S? 
E: Siri. 
jag: ja! bra! vad mer börjar på S? 
(denna gången kom han dock ej ihåg sin lillebrors namn även om vi har pratat om just S och Simon tidigare) 
 
jag: X - det här är också en lite ovanlig bokstav. Den heter X. 
E: kex? 
jag: ja! i ordet "kex" finns faktiskt X i slutet. K - E - X (och så pekade jag på bokstäverna) 
 
 
 
Tänk om vår Elias fortsätter vara så nyfiken och intresserad av bokstäver, så roligt det vore. När hela pusslet ikväll var lagt frågade jag en sista gång om han kom ihåg var hans bokstav E fanns, och han pekade på helt rätt bokstav. Vi ska absolut spinna vidare på detta och någon gång testa på att skriva bokstaven E. Jag har tänkt att en av de små julklapparna i vår adventskalender till jul ska vara kylskåpsbokstäver, men vi kanske ska köpa oss bokstäver redan nu eftersom intresset finns? Åh, så kul det är! (Och nej, jag är inte ett dugg yrkesskadad.)     :)
 
Bye! 
 

Kommentarer

Kommentera inl‰gget h‰r:

Namn:
Kom ihÂg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern frÂn weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign p www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!