Vår dörrkrans vintern 2012

Igår gjorde jag min allra första dörrkrans, och den blev faktiskt helt ok. Jag har ingen koll alls på vad som behövs för att göra dörrkransar, eller om det finns ett rätt-sätt att göra dem på, så för att hämta tips och inspiration googlade jag lite innan jag satte igång. (Inte för att jag blev klokare på hur man gör kransar, men inspiration fick jag.) Med granris, kransstomme, tråd, band och kulor lyckades jag sedan snurra till en krans som nu hänger på ytterdörren. En dörrkrans med touch av vinter.      :) 
 
 
 
 
Kransstommen köpte jag i en blomsterbutik för 25:- och valde den mindre storleken då jag tror att den större hade blivit alldeles för mastig för vår dörr. Expediten i butiken informerade om att blomkransen givetvis växer när man dekorerar den med granris, mossa eller vad det nu är man vill göra sin dörrkrans av, så att välja den mindre är ett bra alternativ. Trots liten kransstomme blev vår dörrkrans ändå rejäl. 
 
Att använda skurhandskar visade sig vara en bra idé när kransstommen skulle kläs med granris då det annars hade blivit väldigt stickigt. Jag tog granris för granris och band fast dem runt stommen med grönt ståltråd som lätt smälter in i kransen. Tydligen kan man även klippa till granriset i 10cm långa bitar, men jag körde på med hela riset. Dock bör man tänka på vilken sida av granriset man vänder uppåt så att inte stjälksidan syns så väl, upptäckte jag. Baksidan av kransen kan man låta bli att klä in, men jag gjorde den missen att insidan av kransstommen syntes när jag var klar och fick då vira på granris även på baksidan. Rätt eller fel, det vet jag inte. 
 
När kransstommen är klädd kan man fritt välja vad man vill dekorera sin krans med. Jag köpte ett band på Gallerix som jag tycker är fint samt kulor på Blomsterlandet, och jag funderade ett tag på hur jag skulle få det att se bra ut. Till slut kom jag fram till att jag ville vira bandet ganska tätt runt kransen för att få det att se bra ut, och när jag gjorde det hade jag baksidan av kransen uppåt då lutningen av bandet blev bäst på så sätt. Som sagt, rätt eller fel, det vet jag inte. Jag höll även på en stund och testade hur rosetten på kransen skulle se ut, och det slutade med att det blev två vanliga rosetter på varandra som jag drog åt med ståltråden så att de inte ska gå upp. När bandet var på plats stack jag slutligen in de små kulorna i kransen, och voila!     ;) 
 
Upphängningsanordningen är jag dock ej riktigt klar med. Jag har testat att vira ståltråden runt kransen upptill och gjort en ögla så att kransen kan hänga på dörren. I och med att jag klädde kransen med granris runtom hänger kransen inte rakt mot dörren utan hänger framåt, vilket jag måste justera någon dag. Jag måste klura ut hur jag ska göra. Just nu funderar jag på att fästa ståltråden lite halvt på sidan om kransen, i höjd med klockan tio och två på en klocka, och göra en ögla i mitten. Då kanske kransen hänger mer rakt mot dörren? Vi får se..... 
 
Jag som tycker om att pyssla fick helt klart mersmak och skulle gärna vilja testa och göra en till krans, men kanske av mossa nästa gång. Tyvärr kan vi inte ha fler dörrkransar hängande på vår ytterdörr, så jag måste först lista ut vem jag ska överraska med en krans. Eller, så kanske jag helt enkelt får pynta garagedörren? Roligt pyssel var det i alla fall!    :) 
 
Bye!  
 

Kommentarer
Postat av: Maddi

Men vad duktig du är! Den är ju jättefin! Ser alldeles köpt ut ;) Kram

2012-10-17 @ 19:11:44
URL: http://Hokori-fallenangel.blogspot.com

Kommentera inl‰gget h‰r:

Namn:
Kom ihÂg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern frÂn weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign p www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!