Våra val.

Skärtorsdagen 2011. Då är det dags att åka in på ett vändningsförsök om en liten stund. Åh vad jag hoppas att vårt knyte har vänt sig inatt, men det har den nog inte. Vi gick och hoppades länge med Elias också, men se hur det gick.

Det är inte det att jag tycker att vändningsförsöket på något sätt är jobbigt för mig, utan gubbsingen och jag är mer oroliga för knytet. Med Elias hade vi nog inte riktigt förstått att det alltid finns en risk med vändningsförsök, så vi tog allting allt eftersom saker och ting dök upp. Vi hade inte packat med någon väska då ens. Men nu, då en kollega fått akut kejsarsnitt efter ett vändningsförsök har gubbsingen och jag förstått att det faktiskt kan sluta på det sättet även för oss; att vi kanske blir fyra i vår lilla familj redan idag, att vi får ett litet knyte som föds fyra veckor för tidigt. Är faktiskt orolig.....


Våra val idag är följande: 

Om vi hoppar vändningsförsöket får vi inte föda naturligt som vi hoppas, utan det kommer att bli ett planerat kejsarsnitt. Visst kan knytet vända på sig, det säger även läkarna, men sannolikheten för det blir mindre och mindre då barnet växer mer och mer, så de garderar sig med kejsarsnitt.

Om vi försöker med ett vändningsförsök, och det ej lyckas, ja då rekommenderar läkarna att det åter blir ett planerat kejsarsnitt då jag redan fött med kejsarsnitt en gång. Riskerna att föda normalt ökar efter att redan ha fått ett kejsarsnitt, och den risken rekommenderar läkarna givetvis inte att man tar. Givetvis spelar knytets storlek in här också, och om knytet är för stort, ja då blir det kejsarsnitt.

Om vi försöker med ett vändningsförsök, och det ej lyckas, kan det bli akut kejsarsnitt på en gång om någonting inträffar med knytet, eller mig för den delen. Det går inte på något sätt att gardera sig mot att det inte t.ex. ligger en navelsträng runt halsen på knytet som vid vändningsförsöket dras åt och det blir komplikationer.

Om vi försöker med vändningsförsök, och det lyckas, ja då hämtar jag Elias på dagis i eftermiddag och då vi åker ner till mina kära föräldrar ikväll. Vi hade tänkt fira lite påsk hos dem och jag håller verkligen tummarna för att det är detta scenario som vinner idag. Håll tummarna ni med!   :)

Bye!


Kommentarer

Kommentera inl‰gget h‰r:

Namn:
Kom ihÂg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern frÂn weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign p www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!