Åter hemma.

Åter hemma. Det är alltid skönt att hälsa på föräldrarna då man blir ompysslad och får tid att bara vara, samtidigt som det alltid är skönt att komma hem.

Låg för en stund sedan i sängen och gosade med Elias på armen, och funderade på hur man ska orka/kunna säga nej när barn ber så snällt om saker och ting. Jag har alltid varit ordentligt skeptiskt till frasen "Om du snällt kan be om saken så får du den.", som då och då kläcks av föräldrar, vars barn står och tjatar om någonting. När barnet väl snällt ber om saken, ja då får de den (en leksak, godis, bulle, kaka eller vad det nu kan vara). Börjar nu tro att det är jag som är onödigt sträng, eller elak, som inte tycker att det hålller. Är det inte att binda ris åt egen rygg att säga så? Så länge barnet lär sig be snällt om saker och ting, ja då får den det han/hon önskar? Hur ska barnet då förstå att man inte alltid kan få allting? Att det ibland faktiskt inte finns pengar till en leksak, trots att han/hon ber jättesnällt om den? Att det inte alltid är läge för godis, kaka eller bulle?

Samtidigt, konstaterade jag ikväll, är det jättesvårt att stå emot vissa önskemål som vår lille kille har. Efter att endast ha sovit i tio minuter i sin säng, vaknade Elias till, ropade på mig, pekade och sa 'mammas säng'. Där ville han ligga och sova och gosa en stund. Och, han bad jättesnällt och gulligt. Ja, då var det det där med att inte alltid ge efter utan istället säga nej. Jag vet att vi, gubbsingen och jag, i regel inte vill ha Elias sovandes i vår säng eftersom vi sover jättedåligt då, då Elias snor runt och sparkar oss här och där. Vi har kämpat med att vänja Elias vid att åter sova i sin säng, efter en period då han nästan alltid sov hos oss. Usch och fy för de nätterna då han bara stretade emot. Så, vad gör man när han nu ber så snällt? Vår söte lille kille.

Jag kan bara konstatera att det inte alltid är lätt att vara förälder och hela tiden vara konsekvent. Jag hoppas bara att Elias inte blir allt för lidande då vi avviker från våra regler och vanor, utan att han förstår att det ibland finns undantag och speciella tillfällen då man får göra lite annorlunda. 

Nu får det dock vara slut på grubblerier och dags att gå och lägga sig. Klockan är mitt i natten.
Sleep tight. Nighty-night!

Kommentarer

Kommentera inl‰gget h‰r:

Namn:
Kom ihÂg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern frÂn weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign p www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!