UlvaGubbens Jordgubbar

Idag kom jag på att vi aldrig har varit iväg och plockat jordgubbar med killarna någon gång. Vi har alltid stannat till och köpt jordgubbar någonstans, men aldrig gått runt, plockat, smakat, plockat och smakat lite till, vilket jag tycker är lite charmigt och mysigt. Jag har minnen av att jag som liten har varit iväg och plockat, och det är väl en typisk sommaraktivitet om något!?
 
Så, efter lunchen idag packade vi oss in i bilen och for in till Uppsala, till UlvaGubbar. När vi åkte hemifrån tittade solen fram och det verkade bli en jättefin eftermiddag att plocka jordgubbar: Tyvärr tänkte jag lite fel. I Uppsala var himlen full med mörka moln och det var tur att vi klarade oss från regn, men min stora miss var att att jag inte alls tänkte på att gångarna mellan jordgubbsplantorna så klart är jätteblöta och geggiga efter flera dagars regn. Simon halkade en gång och fastnade i leran x antal gånger, samma lika med Elias. Så, ska vi plocka jordgubbar fler gånger blir det efter varma fina dagar så marken är torr. 
 
 
 
 
Nu har vi i alla fall 4kg jordgubbar här hemma, och Elias har kämpat hårt hårt med att plocka större delen av dem samt bära runt på kartongen med gubbarna. Han och Simon har även tjänat sin första lilla peng då de bjöd grannarna på en skål med jordgubbar och fick en guldpeng för det. (Jag tänkte mest att vi skulle bjuda på gubbar som tack då de hjälper till med ditt och datt när vi behöver.) Hursom, Noel följde också med och plockade jordgubbar (lite tungt och farligt att balansera med honom på lerig mark), men han plockade bladen på plantorna istället.         :) 
 
UlvaGubbens hemsida kan man läsa att de planterar bra sorters jordgubbar och att man kan plocka själv ända fram till oktober om så önskas. Idag kostade jordgubbarna 50:-/kg, och om det är ett bra pris eller ej vet jag inte. Att få plocka jordgubbar själv, jordgubbar som är världens godaste jordgubbar enligt Elias och Simon, och äta medan man håller på, var helt klart värt priset. Och, vi fick en mysig utflykt - helt klart tummen upp för UlvaGubben!  
 
Nu ska jag bara komma på vad jag ska göra med 4kg jordgubbar. Inspiration kommer jag nog att hämta från Husnrnio, en blogg jag följer, som har samlat ihop en hel hög med goda recept och tagit jättefina bilder av det hon har bakat/tillagat. En idé vore kanske även att frysa in lite jordgubbar så att vi i höst/vinter kan göra smoothies av gubbarna? Får jag tag på rabarber imorgon blir det nog en rabarberjordgubbspaj till efterrätt. Och, så får jag inte glömma att Simon och Elias kommer att vilja äta jordgubbar till frukost, lunch, mellanmål och middag. Hmmm.....          ;)  
 
Bye! 
 

Kommentarer

Kommentera inl‰gget h‰r:

Namn:
Kom ihÂg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern frÂn weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign p www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!