Firat kungen i Thailand

Igår hamnade jag, P, Simon, bror och Karin mitt i ett litet firande av Thailands kung, Rama IX, som fyllde år. Jag får uppfattningen om att thailändarna tycker om sin kung, då de inte endast firar honom officiellt utan även privat i gatuhörn lite här och där. Hemma i Sverige har jag aldrig hamnat i ett firande av kungen i ett gatuhörn någonstans, men här hände det. Eller, så är det jag som har missat alla privata små firanden? 
 
Hursom, när vi var på väg in till vår skräddare stannade vi till och tittade på folkmassan som stod precis utanför och funderade en kort stund på vad de gjorde med ljus i handen. Det dröjde inte många sekunder innan vi också fick små ljus i handen som vi sedan fick tända, och sedan var vi också med i firandet tillsammans med några andra turister. Thailändarna måste ha följt det officiella firandet då det stod en dator på ett litet bord, och när det sjöngs där sjöng thailändarna glatt med där vi stod. Ibland höjde vi ljusen, sedan lyssnade vi på datorn, det sjöngs lite mer och till slut hurrade thailändarna och satte ner sina ljus nedanför en bild på sin kung. Det måste ha varit att vi firade honom? Vad annars kan det ha varit?
 
Det var i alla fall lite kul att ta del av det hela, en annorlunda upplevelse. Väldigt många barer och restauranger serverade ingen alkohol under gårdagen då det var kungens födelsedag, och en del hade till och med stängt. Idag är åter en vanlig dag. Såvitt vi vet.     ;)  
 
 
 
 
 
Bye! 
 

Kommentarer

Kommentera inl‰gget h‰r:

Namn:
Kom ihÂg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern frÂn weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign p www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!