Föräldrarådet.

Det måste ge lite vuxenpoäng att gå med i Föräldrarådet på dagis/skola. Eller? Jag är i alla fall jättenöjd med att ha gått med, och önskar att vi föräldrar som sitter med nu kommer att åstadkomma bra saker under tiden våra barn går på vårt dagis. Idag hade vi vårt andra möte och det kändes faktiskt jättebra att vara med.

Jag ska erkänna att anledningen till att jag gick med i Föräldrarådet var från början att jag vill ha någonting att göra under hösten när jag åter går hemma med vårt andra lilla knyte. Jag vill ha några meningsfulla möten att gå på, möten där jag kan träffa andra föräldrar och prata om annat än blöjbyten och bebissnack. Sedan tycker jag om att engagera mig i saker och ting, och förhoppningsvis lära mig en och annan sak längs vägen.

Nu, efter första mötet och dagens möte, kan jag inte låta bli att istället känna ett ansvar. Ett ansvar mot Elias. Under fem år av sitt liv kommer han spendera så jättemycket tid på dagis, nästan all sin tid egentligen, och visst ligger det på gubbsingens och mitt ansvar att se till att den tiden blir så bra och givande som möjligt? Visst pratar vi med dagispersonalen varje dag om hur det har gått för Elias, och visst försöker vi vara med på avslutningar etc. Men, det är egentligen det andra runt omkring som jag vill vara med att försöka påverka; exempelvis hur skolgården ser ut, vilket företag som ska servera maten (och då vill jag absolut inte ha in Sodexo) etc. Om inte jag gör min röst hörd, samt lägger in önskemål, vem gör det då? Kan jag räkna med att någon annan gör det?

Jag vet inte om det är så att Föräldrarådet har fått en negativ klang runt om på förskolor och skolor. När man som lärare nämner Föräldrarådet är det ofta inte alls så många föräldrar som vill medverka, och för att en klass ska ha någon representant brukar det sluta med att någon förälder lite smått motvilligt går med på att gå på mötena. Nu förstår jag att folk har ett privatliv och kanske inte vill lägga sin fritid på möten som handlar om dagis/skola, men hur det än är så är det ens egna barns vardag det handlar om och då har man rätt att tycka till och en skyldighet att säga ifrån om någonting inte är så bra. Eller, är det bara så att jag är en överdrivet jobbig förälder som ska lägga sig i allting?????    

Det ska ändå bli spännande att se vad vi kommer att lyckas med under kommande år, vi som sitter med i Föräldrarådet. Och, jag ser verkligen fram emot Fixardagen som vi ska anordna i slutet av maj - det ska bli riktigt roligt att gå runt och måla och dona på dagis. Eller, så kommer jag att sitta i en solstol med ett litet knyte i famnen och titta på när alla andra håller på att fixar saker. Det fungerar det också - bara jag får vara med och påverka.   ;)

Bye Bye!

Kommentarer

Kommentera inl‰gget h‰r:

Namn:
Kom ihÂg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern frÂn weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign p www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!