Sorkfeber...?

Vi har sorkar i vår trädgård. Inte alls bra. Tur nog så har vi en som ser till att de försvinner, men idag har vi upptäckt att Elias blir mer och mer fäst vid de små liven. Häromdagen slängde P iväg en död sork, och redan då blev Elias ledsen och ville kika på den döda sorken flera gånger. Han fick klappa den en gång (för att känna hur den kändes då han aldrig har sett en sork/mus/råtta förut) och sedan fick han direkt gå och tvätta händerna. Jag är jättenojig med sådant, men även P tar allvarligt på den punkten att döda djur ska man inte ta på.
 
Idag hittade Elias och Simon en ännu mindre sork (troligtvis barnet och den första var mamman eller pappan) och hålet till sorkarnas bo, och den lilla sorken har Elias blivit jättefäst vid. Trots att P imorse sade att han INTE får gå och klappa sorken har Elias gjort det flera gånger under dagen utan att tala om det. Visserligen har han varit noga med att tvätta händerna efter varje gång, men åh så arg jag har varit på honom ikväll. Ännu mer arg blev jag när Elias berättade att P imorse faktiskt berättade om något som heter sorkfeber och att han verkligen INTE får klappa den döda sorken. Och, så har han gjort det ändå!?!?!?! Hur tänkte han????? (Vi borde så klart ha stoppat undan sorkbebisen i en kartong eller låda så att ingen kom åt den, men då den fortfarande levde fick den vara kvar ifall den skulle orka återhämta sig och leva vidare.) Jag har varit så arg så arg, och är så rädd så rädd, att Elias kan ha blivit smittad av den där lilla varelsen idag. Elias själv har varit jätteledsen, han också, och gråtit, och mellan snyftningarna förklarat att han har klappat den lille bara för att den är så söt. Visst, jag kan hålla med om att den är lite söt - men inte söt nog för att riskera att drabbas av sorkfeber! 
 
 
 
 
Så, ikväll har jag läst på om sorkfeber och det kan ta allt mellan två-sex veckor innan man insjuknar från och med idag. Blir man sjuk drabbas man av hög feber, muskelvärk och väldig smärta i mage och rygg. I allra värsta fall kan även njurarna ta skada så att man tvingas åka in på sjukhus för att få vård. Snälla snälla låt inte Elias ha blivit drabbad. Samtidigt som jag tror att risken är liten att Elias blir sjuk så finns risken där i alla fall, och jag är jätteorolig. Han får mycket hellre ha öronont än detta..... 
 
Bye! 
 

Kommentarer

Kommentera inl‰gget h‰r:

Namn:
Kom ihÂg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern frÂn weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign p www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!