Tomatkärnor blir till tomatskott....

Det är ingen hemlighet alls att jag, och P för den delen, är jättenöjd med förskolan som Elias och Simon går på, och även fröknarna. Riktigt bra är att de snappar upp barnens intressen, frågor och funderingar och spinner vidare på dem, precis som de gjorde när några av barnen undrade vad som händer när man planterar tomat- och paprikakärnor i jord.Då det inte fanns krukor till övers när det skulle planteras kärnor gjorde fröknarna i ordning krukor av tidningspapper för att lösa situationen.

För ungefär tre veckor sedan fick Elias och Simon ta med sig sina små tomatplantor, eller tomatskott, hem från förskolan då de också varit med och sått små kärnor. Och, jag måste erkänna att jag blev smått stressad över att de små tomatskottens liv lades i mina händer. För att ge de små liven en chans (tomatskotten alltså), googlade jag lite och har lärt mig att tomatskotten ska, så snart de vuxit till sig lite, planteras om i större kruka en och en. När de har vuxit till sig så pass att de ska flytta ut eller ut i växthus ska de långsamt vänjas vid sin nya plats. Tomatplantor trivs i sol, men inte nödvändigtvis i värme.

I tre veckor har i alla fall nu tomatskotten fått stå till sig på köksbänken här hemma och nästan varje morgon har jag vattnat dem för att göra vad jag kan. Idag har Elias och jag (mest jag då Elias ganska snabbt kom på att han ville köra trimmer istället) planterat om tomatskotten i lite större krukor, och nu får vi se om de klarar sig. Egentligen ska varje enskilt skott planteras i egen kruka, som jag skrev ovan, men då det var så många skott och jag har så svårt för att slänga saker, testar vi att plantera tre tomatskott tillsammans och så får vi se om de överlever flytten. Min tanke är att de nu ska få växa till sig ytterligare i sina nya krukor innan nästa omplantering. Ska bli riktigt spännande att se hur det går.      :)

Elias och Simons små tomatskott då och nu:  

 

foton tagna med min iPhone

 

 

Bye!

 


Kommentarer

Kommentera inl‰gget h‰r:

Namn:
Kom ihÂg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern frÂn weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign p www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!