Träningsprogram för min rygg

När jag i tisdags var iväg till sjukgymnasten fick jag med mig ett träningsprogram hem. Min sjukgymnast tror, som sagt, att det är ryggen jag har ont i men att smärtan känns i ljumsken, och att tre graviditeter och bärande på killar har gjort att jag överbelastat/felbelastat ryggen. När jag i tisdags påminde honom om att jag faktiskt haft smärtan sedan jag var 17-18år och fick den i samband med att jag sträckte ljumsken då jag spelade fotboll, sade han att det inte är helt omöjligt att även ryggen fick sig en känga i samband med sträckningen i ljumsken och sedan dess har varit svag. Intressant, tycker jag. Tänk om jag har gått med denna smärta i 20år (jösses! 20år!) och så kan det ha berott på ryggen och ingenting annat. 
 
Jag hoppas att jag orkar hålla i träningen nu och energin som jag går in med. De övningar jag har fått och som jag ska göra varje dag är egentligen rena core-övningar och det blir verkligen ett träningspass varje morgon eller kväll. Jag glömde fråga hur många repetitioner jag ska köra på varje övning, så just nu kör jag 3*10  bara för att jag är van med det. Har jag ont om tid blir det 'bara' 2*10 rep. Jag hoppas att det räcker, i alla fall som en start. 
 
Lite charmigt att en del träningsprogram fortfarande skrivs/ritas för hand:         :)
 
 
 
 
Nästa träff med sjukgymnasten är torsdag nästa vecka, och det ska bli intressant att se vad han säger då. Kanske ska han kolla upp att jag gör övningarna rätt och inte felbelastar ryggen när jag tränar? Just nu känns det som att jag egentligen borde köra på med detta träningsprogram i en månad och sedan gå iväg till sjukgymnasten för att se om det har hjälpt. Men, han bestämmer. Svårast har jag i alla fall med att ändra min gåstil helt och hållet: jag är så van vid att gå på hälarna och rulla fram (tydligen) och det jag ska göra nu är att gå på hela foten. Och, dra in svansen, som min sjukgymnast har skrivit. Jag vet inte alls hur man gör det och just nu känner jag mig som en grottmänniska när jag försöker sätta ner hela foten och trampa fram, det hela blir alldeles för överdrivet. Nåja, jag kanske ger andra som ser mig ett gott skratt där jag går och försöker lära mig!?         :)  
 
Nu, ryggövningar innan det är dags att krypa ner i soffan och se på film. 
Bye! 
 

Kommentarer

Kommentera inl‰gget h‰r:

Namn:
Kom ihÂg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern frÂn weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign p www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!