Det här med föräldrapenning......

Med förkylningar, ögoninflammationer och magsjuka i huset glömde jag bort att söka föräldrapenning från Försäkringskassan i tid denna månad. Klantigt, jag vet. Jag vet inte var jag hade fått för mig att man kan söka föräldrapenning fram till den 20:e varje månad och sent på kvällen förra måndagen kom jag på det, loggade in, fyllde i uppgifterna och trodde att jag klarat mig. Gissa om jag blev stressad igår när jag loggade in på banken och upptäckte att jag endast fått ut pengar för 8dagar denna månad, från den 21:a-29:e februari. Suck....

Så, idag har jag ring Försäkringskassan för att försöka få resterande dagar beviljade samt utbetalade ganska så snart. Räkningarna får tyvärr snällt vänta. Sedan har jag lärt mig följande:

- Ny ansökan om föräldrapenning ska komma in senast den 15:e varje månad om den ska hinna behandlas och betalas ut i tid.

- Man kan göra ändringar i sin ansökan fram till den 20:e.

- Som föräldraledig förväntas man ta hand om alla sina barn om ett eller flera syskon blir sjuk/sjuka, oavsett om man har ett syskon, tre eller tio. Den andra föräldern har egentligen ingen rätt att VABa och om man ansöker om VAB-pengar är det inte säkert att man får det godkänt eller utbetalt.


Det sistnämnda tycker jag är jättekonstigt. Antingen förstod hon inte vad jag menade, eller så förklarade jag på ett väldigt förvirrande sätt, men det var så hon sa. Så, när Elias låg hemma i magsjuka och gubbsingen stannade hemma en dag från jobbet för att hjälpa till då jag inte räckte till ger inte rätt till VAB-dag. Som sagt, konstigt. Stackars stackars alla flerbarnsföräldrar om exempelvis fyra-fem barn åker på magsjuka och så ska man ta hand om det själv 'bara' för att man är föräldraledig med en liten. Tydligen kan man ansöka och skriva in speciella omständigheter som förklaring till sin ansökan, men hur det än är krävs det en extra procedur för att få ut VAB-dagar. Eller, är det så att jag har missat någonting och man kan ansöka om VAB-dagar på annat sätt?????

Sedan kan jag inte hitta information om det där med den 15:e varje månad hur jag än letar på Försäkringskassans hemsida. Eller, så klickar jag på helt fel ställen. Men, nu vet jag. Nu ska jag se till att komma ihåg att ansöka om föräldrapenning innan halva månaden har gått. Jag kommer oftast ihåg det, jag gör det samtidigt som jag betalar mina räkningar för att bli av med det, men tydligen kan jag glömma också. Idag ordnade det sig och pengarna kommer om några dagar. Då måste jag bara komma ihåg att logga in för att betala räkningarna också.   ;)

Bye!

Kommentarer
Postat av: Johanna

Det stämmer tyvärr det där med VAB. Om DU hade blivit sjuk, så hade pappan kunnat ta ut VAB (om Simon har fyllt 8 månader, innan 8 månader måste pappan ta föräldraledigt). Du behöver då sjukanmäla dig till försäkringskassan.



Jag ställde samma fråga när jag skulle vara hemma med två samtidigt. Dom sa då att du kan ansöka om VAB men det är inte säkert att du får ut pengarna för det ska då handläggas och inget som går igenom automatiskt.



Däremot så kan juh pappan ta ut föräldraledighet för Elias samtidigt som du har ut dagar för Simon.

2012-02-28 @ 12:05:24
URL: http://[email protected]

Kommentera inl‰gget h‰r:

Namn:
Kom ihÂg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern frÂn weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign p www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!