Baconlindad kyckling med chiliost och gräddsås

Härom kvällen lagade vi baconlindad kyckling med chiliost och gräddsås till middag. Middagen fick mycket godkänt av hela familjen och vi kommer att laga kyckling i olika varianter med gräddsås helt klart flera gånger. Gräddsåsen kommer jag dock att försöka få fetare/krämigare då den var för rinnig för min smak, så nästa gång ska jag tillsätta lite philadelphiaost och se hur det blir. 
 
 
 
Receptet: 
kycklingfilé ca 1kg
200g färskost med chilismak
2-3pkt bacon
smör
 
5dl grädde 
100g färskost 
2msk kycklingfond 
1tsk soja 
salt och peppar 
 
Kycklingfileérna kan delas på två och därefter görs ett snitt i dem som fylls med färskosten. Linda sedan så mycket bacon runt kycklingfilén som du önskar. Kycklingknytena steks i stekpanna tills de fått färg och läggs därefter i en ugnsform. 
 
Häll grädden, färskosten, fonden och sojan i stekfettet efter kycklingen och låt puttra en stund. Tillsätt salt och peppar efter smak. Häll tillslut gräddsåsen över kycklingfiléerna och låt stå i ugnen 20-25min på 200grader. 
 
Vi serverade rätten med enkelt tomat- och gurksallad, men den kan lika gärna ätas med blomkålsris. Som sagt, såsen kan kanske även göras lite krämigare med philadelphiaost. Receptet är hämtat från Anna Halléns bok som innehåller riktigt många goda recept att testa eller inspireras av.    :) 
  
Testa! Hoppas det smakar! 
Bye for now! 
 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Åh, det där lät gott! Det ska jag lägga till nästa veckas matlista. Jag vill juh dock undvika grädde (mjölksocker) just nu men man kan juh bara plocka ur kycklingen och behöver inte ta extra sås :) kram

2012-08-16 @ 16:01:27
URL: http://busenochgrodan.blogspot.com

Kommentera inl‰gget h‰r:

Namn:
Kom ihÂg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern frÂn weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign p www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!