Att läsa mellan raderna.

Idag har jag haft två bra lektioner. Jag har i och för sig bara två lektioner på fredagar, men speciellt den sista stunden av den sista lektionen var hur bra som helst. Fortfarande, och det är nu snart fyra timmar sedan jag slutade, så är jag jättenöjd med att eleverna börjar förstå.

Det är nämligen inte så lätt att läsa mellan raderna. På skolan har vi det som ett mål redan i år6 i svenska, och det är kanske egentligen någonting som vi behöver se över då det kan vara svårt för 12åringar att läsa och förstå det som inte sägs direkt i noveller, romaner och texter. Hursom så är läget som det är just nu, och då gäller det att öva läsförståelse och förklara hur man ska göra när man läser mellan raderna. Men, hur förklarar man det på ett enkelt sätt???

Idag läste jag tillsammans med den ena klassen en kort novell och gav dem sedan nio frågor att svara på. Den andra frågan som jag ställde var "Hur gammal är huvudpersonen?". En elev kommenterade direkt att det inte stod i texten, och undrade hur man skulle kunna veta det. Jag var då tvungen att säga att det är det "att läsa mellan raderna" handlar om, att man måste försöka förstå det även om det inte står ordagrant i texten. Då sade en annan elev plötsligt att huvudpersonen måste vara kring 15år då han kör moped. Gissa om jag blev lycklig. Jag var tvungen att tillägga att huvudpersonen visserligen kunde vara lite yngre om det var så att han körde moped olagligt, men att han absolut var kring 15års-åldern. Då sade en annan elev att huvudpersonen troligen också var under 18år då han annars skulle ha flyttat hemifrån utifrån det man fick veta om hemförhållandena. Åh, så nöjd jag var med deras slutsater. När lektionen sedan slutade var det annan elev som kom fram och var jättenöjd med att äntligen ha förstått vad "läsa mellan raderna" handlar om, och lovade att öva på detta nu på lektionerna.

Jag tror, och jag hoppas, att eleverna så smått kommer på att böcker, och olika typer av texter, ibland har budskap som ligger dolt och att de kan upptäcka dessa. Det finns nog ingenting som säger att 12åringar inte kan läsa mellan raderna, utan det handlar om att börja öva och öva på detta i tid. I och för sig spelar ens egna erfarenheter och kunskaper en roll när det gäller att tolka och förstå, men visst kan man ändå börja öva och diskutera texter tidigt. Så, nu ska vi göra det under våren och det gäller bara för mig att finna bra, roliga, intressanta texter att läsa. Idag var det en bra dag på jobbet.   :)

Bye Bye!

Kommentarer

Kommentera inl‰gget h‰r:

Namn:
Kom ihÂg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern frÂn weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign p www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!