Förmiddagen på ultraljudsavdelningen.



Då är vi hemma igen efter att ha spenderat förmiddagen på ultraljudsavdelningen med koll, mätningar, en massa väntan och slutligen läkarsamtal. Det var så skönt att träffa en så bra, rak och förtroendeingivande läkare, så när vi var färdiga på sjukhuset var vi jättenöjda, både jag och gubbsingen. Så skönt att det finns bra läkare!  :)

Under natten till idag tog gubbsingen och jag beslutet att vi egentligen inte alls vill prova på ett vändningsförsök, trots att allt då kommer att leda fram till ett kejsarsnitt. Av någon konstig anledning hade vi båda en konstig känsla av att om vi försöker oss på ett vändningsförsök så kommer någonting gå jättefel. Jag tror att vi båda fick den känslan när vändningsförsöket kom på tal redan igår. Samtidigt vill vi så jättegärna föda normalt, så diskussionen har verkligen gått fram och tillbaka.

Mätningarna barnmorskan gjorde idag visar i allla fall att vårt lilla knyte i dagsläget väger ca 2,5kg, och kommer att bli max 1kg tyngre under de fyra veckor som är kvar. Läkaren i sin tur sade faktiskt att det är helt fullt möjligt att försöka sig på en normal födsel om det är det vi vill, även om vi inte gör ett vändningsförsök. Gissa om vi är lättade!!! Visst måste vissa kriterier uppfyllas om vi ska försöka oss på en normal födsel, exempelvis måste värkar komma igång och allting måste flyta på utan hinder. Men, precis så var det med Elias och det är vi helt inställda på även nu. Så, efter samtalet med läkaren stod vi kvar vid beslutet att inte ge oss på ett vändningsförsök, vi ger vårt knyte ytterligare tid att själv vända sig, och sedan provar vi på en normal födsel och hoppas på det bästa. Beslutet känns jätterätt.

Lite intressant är att läkaren under vårt samtal berättade att det under hennes tio år bara varit ett vändningsförsök som inte gått riktigt som väntat. Jag berättade då att jag faktiskt har en kollega som varit med om precis samma sak, och det visade sig att det var hon som gjorde vändningsförsöket. Sedan berättade hon även att riskerna när man föder normalt, med ett kejsarsnitt i bagaget, visserligen bubbleras, men att det handlar om risker på 0.5% som dubbleras till 1%. Så, det är inga stora risker att tala om egentligen, men ändå risker.

Mycket förlossningssnack nu, och jag ber om ursäkt för det. Men, det är den verkligheten vi lever i nu och några veckor framåt. Hur som, gubbsingen och jag var så lättade efter dagens samtal så vi firade med lite sen frukost och fika på ett jättemysigt café på stan som jag missat. Dit måste jag absolut igen någon gång.   ;)







Bye Bye!


Kommentarer
Postat av: Tanja

Ja då ses vi nog nästa vecka också. Trevligt :)

Glad påsk!

2011-04-21 @ 21:42:25

Kommentera inl‰gget h‰r:

Namn:
Kom ihÂg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern frÂn weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign p www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!