Pri-de-festivalen.

Åter en arbetsdag avklarad. Puh! Det har varit intensivt, men jag tror ändå att allt har fungerat helt ok.

När jag kom till jobbet imorse blev jag ordentligt orolig då jag såg högen med tidningar som vi fått till skolan. Högen var jätteliten. Jag hade blivit lovad 125ex av både GD och AB, men var redo att ringa och klaga på att det kommit så få. Hur som, började vi fördela tidningarna och det visade sig att alla tidningar hade kommit. Lycka! Så, varje elev har haft en tidning att läsa idag och diskussionerna kring vissa artiklar har varit jättebra.

En elev undrade vad Pri-de-festivalen var för något, och den lektionen jobbade vi över utan att märka det då diskussionen var så intressant. Det är inte lätt att få elever att se bi- samt homosexualitet som någonting vanligt eller något man ej ska hänga upp sig på, och dessa diskussioner är jätteviktiga. Om det innebär att vissa lektioner går åt till just prat så får de göra det. Ett av alla uppdrag vi har som lärare är ändå att låta varje individ vara sin egen, tillåta varje individ att ha sin egen tro, sina egna intressen, sin egen läggning etc. Men, det tar tid att forma en klass där alla accepterar varandra som de är, och jag räknar med att återkomma till ämnet fler gånger i klassen. Visst fanns det lite motstånd och ifrågasättande i klassen mot just bi- och homosexuella, men diskussionen vi hade var ändå bra och jag hoppas den fick eleverna att fundera vidare på människors lika värde.

Det ska bli spännande att fortsätta arbetet med tidningar imorgon. Nu blir det dock kvällsbad för en trött liten kille här hemma.
Bye!



Kommentarer

Kommentera inl‰gget h‰r:

Namn:
Kom ihÂg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern frÂn weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign p www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!